Strandberg Publishing * - Forskellen er ens. En monografi om Albert Mertz. Af Camilla Jalving og Christian Hald Foghmar
Pris: Vejl. pris 399,95 krForskellen er ens
En monografi om Albert Mertz. Af Camilla Jalving og Christian Hald Foghmar
Udgivet 2. oktober 2020
336 sider, rigt illustreret med 480 værker, skitser og private fotos
Forlag: Strandberg Publishing
Første store monografi om Albert Mertz – en af dansk kunsts centrale figurer
Nok var Albert Mertz en anerkendt kunstner i sin samtid, men hans nyskabende kunstpraksis og radikale tænkning tilhørte på mange måder fremtiden. Den fremtid er vores samtid. 100 år efter sin fødsel og 30 år efter sin død er han til stadig inspiration for yngre kunstnere.
Allerede som 14-årig havde han sin første udstilling, og som blot 15-årig kom han ind på Det Kongelige Danske Kunstakademi. Han forlod dog hurtigt Akademiet og eksperimenterede intenst på egen hånd med kunsten resten af livet: Ud over flere end 1.000 malerier og tegninger stod han også bag Danmarks første eksperimentalfilm og en række offentlige udsmykninger bl.a. i Snapstinget, Landbohøjskolen og den legendariske Wivex Bar ved Tivoli.
I dag er Mertz fortrinsvis kendt af en snæver kreds, men i levende men i levende live var han en offentlig person, der tit optrådte i dags- og ugepressens dækning af kunstscenen. Hans drøm var at nå bredere ud med sin kunst end til ”dem, der forstår sig på” – en hentydning til alle de kunsthistorikere, kritikere, museumsdirektører og kunsthandlere, som ”ustandselig omringer kunsten”.
Hvad er kunst, og hvad er virkelighed?
Forskellen er ens. En monografi om Albert Mertz giver for første gang en samlet skildring af Mertz’ liv og praksis formidlet til et bredere publikum. Læseren præsenteres for hans mangefacetterede
virke fra de tidlige malerier og arbejdet med eksperimentalfilm i 1940’erne og 1950’erne, over hans engagement i kunstnergruppen Linien II, hans selvvalgte eksil i Frankrig 1963-75, hvor han udviklede den karakteristiske rød+blå-proposition og frem til hans professorat på Kunstakademiet fra 1979-90.
I de seneste år har Mertz været genstand for fornyet interesse, og bogen giver et unikt indblik i hans tanker om kunsten og kunstens rolle. Ofte var han lige så interesseret i eksperimentet og processen som i de færdige værker – det handlede om at undersøge, hvad kunst er, og afsøge grænsen mellem kunst og virkelighed.
Monografien har et særligt blik for hans radikale udstillingspraksis, hvor malerierne – nogle gange uden maling – som skulpturer indtog hele lokalet, ligesom den berører de internationale forbindelser, der prægede hans virke. Personlige venskaber med bl.a. Marina Abramović og Lawrence Weiner var medvirkende til, at disse kunstnere tidligt kom til Danmark for at udstille og forelæse.
Om forfatterne
Bogen er skrevet af Camilla Jalving, vicedirektør/samlings- og forskningschef på SMK og forfatter til bøgerne Værk som handling og Nybrud: Dansk kunst i 1990erne og en lang række artikler om
samtidskunst, og Christian Hald Foghmar, cand.mag., som de seneste tre år har digitaliseret Albert Mertz’ virke på albertmertz.dk.
Strandberg Publishing A/S
Klareboderne 3
1115 København K
strandbergpublishing.dk
Bemærk, bogen kan ikke købes hos kunstonline.dk
For bestilling af værket eller yderligere information bedes du kontakte Kunstonline.dk / For ordering the artwork or further information please contact Kunstonline.dk
info@kunstonline.dk
Betaling sker via netbank / Payment is made via Internet banking
Konto 2376 - 5905609868
Fortrydelsesfristen for onlinehandel er 14 dage