Ad Reinhardt Født 1913 Buffalo, New York, USA; død 1967 New York
Ad Reinhardt er født og opvokset i New York og studerede kunsthistorie og filosofi på universitetet i 1930erne og begyndte at male omkring 1936. Hans æstetiske og konceptuelle grundlag omfatter kubisme, konstruktivisme og de strenge kompositioner af Piet Mondrian. Mens mange af hans jævnaldrende eksperimenterede med et figurativt maleri påvirket af surrealisme, arbejdede Reinhardt derimod på en abstrakt måde lige fra begyndelsen af sin karriere. I slutningen af 1940erne blev han dybt interesseret i kinesisk og japansk maleri, islamisk kunst og, vigtigst af alt, østasiatisk filosofi.
Ad Reinhardt var en af de mest nådesløse forsvarere af abstraktionens renhed. "Det ene formål med halvtreds års abstrakt kunst er at præsentere kunst som kunst og som intet andet. Gøre den mere absolut og mere eksklusiv, ikke objektiv, ikke repræsentativ, ikke figurativ, ikke imaginær, ikke ekspressionistisk, ikke subjektiv," hævdede han i 1962. Hans ubøjelige holdning og det arbejde, det genererede, placerer ham som et oppositionelt, ofte antagonistisk, medlem af New York School.
Hans tidlige værker har geometriske former og mønstre, som han har sammensat til overordnede kompositioner af staccato-mærker i et stadig mere begrænset udvalg af farver. Disse førte til sidst til monokromatiske blå og røde malerier ordnet efter strenge geometriske arrangementer og til sidst til hans sorte malerier. Disse malerier ser ud til at være umodulerede felter af sort, men er faktisk subtile kompositioner, der inkorporerer intenst mørke nuancer af rød, blå og grøn. Reinhardt fortsatte med at forfine sine sorte malerier indtil sin alt for tidlige død i 1967, idet han betragtede dem som løsningen på hans søgen efter "den strengeste formel for den frieste kunstneriske frihed." Hans fokuserede værk og hans vægt på tilbageholdende og gentagne kompositioner gør ham til en stamfader af minimalisme og konceptuel kunst.
|
|