Cildo Meireles Født 1948 Rio De Janeiro, Brasilien
Den brasilianske kunstner Cildo Meireles arbejder med skulpturer og installationer. Han var en af de centrale figurer inden for konceptkunsten i 1970erne. Meireles og hans generation dukker op i slutningen af 1960erne og 1970erne, og efterfulgte Neo-konkretismen, der var en toneangivende brasiliansk bevægelse fra slutningen af 1950erne, og som var anført af Hélio Oiticica og Lygia Clark. Meireles blev kendt for mere politisk engagerede værker, der afspejlede den ekstreme politiske situation, hvor Brasilien var styret af et militærdiktatur. Om disse to tråde af brasiliansk kunst, har Cildo Meireles sagt "Du bliver på en måde politisk, når du ikke har en chance for at være poetisk. Jeg tror, mennesker meget hellere ville være poetiske". I 1970 lavede Meireles sit Coca-Cola Project med titlen Insertions into ideological circuits. Projektet bestod i, at han opkøbte fulde Coca-Cola-flasker i butikker i Brasilien og diskret, næsten uanseligt, påtrykte flaskerne teksten - Yankees go home! - samt visuelle anvisninger i, hvordan man transformerer Coca-Cola-flasker til molotovcocktails. Derpå satte han dem tilbage på hylderne i butikkerne, hvor han havde købt dem, og lod dem indgå i det almindelige varekredsløb. Hans værker fra 1970erne foregriber på mange måder dele af samtidskunstens interesse for aktivisme og socialt engagement.
|
|