Marina Abramovic Født 1946 Beograd, Jugoslavien
Lige siden begyndelsen af sin karriere i 1970erne har den
jugoslaviske kunstner Marina Abramovic anvendt performancekunsten som
en del af den visuelle kunstform. Hendes krop har altid været både
hendes subjekt og hendes medium, og hun er en af pionererne
indenfor body art. Hun har i sine performances udforsket sine fysiske
grænser og sin mentale styrke, idet hun har udholdt stor smerte,
udmattelse og fare.
På besøg blandt flere ikke-vestlige kulturer i Tibet, aboriginerne i
Australien, samt i Indien har hun udforsket, hvordan disse har udviklet teknikker for at illuminere frygten for død, smerte og vestens fysiske begrænsninger. ’Performance var den form, der gjorde mig i stand til at gå til dette andet rum og dimension’, siger hun. Hun er også dybt inspireret af buddhistisk filosofi og religion.
I perioden 1976-88 arbejdede hun sammen med sin mand Ulay, men
det nødvendige brud mellem dem blev dog samtidig markeret i en
opsigtsvækkende performance, The Great Wall of China Walk. De
vandrede hver 2000 km fra den østlige og vestlige ende af muren og
mødtes efter 90 dage i et sidste favntag.
Hun har i de senere år især markeret sig med performanceprojekter,
der strækker sig over meget lang tid, og hvor publikum i stigende grad er blevet værkernes egentlige hovedaktører - som det var tilfældet i den tre måneder lange performance "The Artist is Present" på Museum of Modern Art i New York i 2010, hvor kunstneren - og performancekunsten
som genre - nåede et bredt publikum.
|
|