Gunnar Aagaard Andersen Født 1919 Ordrup, Danmark; død 1982 Munkerup
Gunnar Aagaard Andersen var en banebrydende hybrid kunstner. Hans produktion omfattede maleri, tegning, grafik, tapeter og tekstilkunst. Han eksperimenterede med tredimensionale værker, med lys, musik, arkitektur, skulptur, møbelkunst, design og performance. Han virkede desuden som kunstteoretiker og skrev talrige artikler.
Aagaard Andersen tog til Paris i 1946 sammen med Paul Gadegaard og Richard Winther. Her udviklede han sit geometriske og abstrakte formsprog og knyttede kontakt til internationale kunstnere som Vasarely, Dewasne og Magnelli, der alle arbejdede med det geometrisk-abstrakte maleri. Han udstillede på Salon des Réalités Nouvelles, som var forum for konkret kunst og medstifter af Groupe Espace i 1951.
Aagaard Andersen ønskede at kunsten skulle ud i det offentlige rum og være i kontakt med menneskers hverdagsliv. I 1950erne arbejdede han med design til Unika Væv og tapeter til Rodia og Dahls tapetfabrik samt dekorationer til Irma.
I 1970erne eksperimenterede han med Additiv farveblanding. Aagaard Andersen var med til at åbne for billedkunstens udvidede felt, et begreb, som introduceres gennem de kunstneriske manifestationer, der først og fremmest så dagens lys i 1960erne og 1970erne.
Han var professor ved Kunstakademiet i København fra 1972-82.
|
|