Lene Adler Petersen Født 1944 Århus
Lene Adler Petersen havde i 1974 sin første separatudstilling med tegninger og collager på Daner Galleriet. Med den store Kvindeudstilling på Charlottenborg i 1975 blev der sat fokus på feministisk kunst med deltagelse af en række kvinder med tilknytning til de kollektive kunstmanifestationer. Vigtig som udtryk for Lene Adler Petersens personlige stil var udstillingen "Billeder til et lotteri", 1975, på Tranegården i Gentofte. I midten af 1970erne dannede hun sammen med Per Kirkeby, Bjørn Nørgaard, Ursula Reuter Christiansen, Paul Gernes, Erik Hagens og Richard Winther kunstnersammenslutningen "Arme & Ben", der i en række udstillinger i ind- og udland, var med til at præge tidens kunstscene. I 1982 var Lene Adler Petersen i New York, hvor den nyekspressionistiske udtryksform brød igennem internationalt. Lene Adler Petersens tegninger blev voldsommere, dramatiske og mere kontrastrige. Men 1980erne blev først og fremmest præget af store udsmykningsarbejder. Et hovedværk er "Urhavet", 1986, en 14 m lang og 4 m høj keramisk tegning på Herlev Amtssygehus, der forestiller et urhav af hvirvlende menneskefigurer i et dynamisk vandkosmos.
|
|