Rudolph Tegner Født København 1873; død Esbønderup 1950
Rudolph Tegners formsprog var præget af voldsomme bevægelser og en stærk dramatik. Som ung blev han fascineret af den antikke græske kunst, selvom dens ro og harmoni ikke satte sig spor i Tegners egen kunst. Han opholdte sig i Paris i 1893-97, hvor han blev optaget af tidens dominerende kunstretning, symbolismen. Samtidig blev han tiltrukket af det dramatiske og følelsesmæssige udtryk hos kunstnere som Michelangelo og Rodin.
Tegner oplevede en voldsom og tilbagevendende kritik mod hans arbejder, som kulminerede, da han præsenterede sit forslag til en indgangsskulptur til Fælledparken, "Livets Port" (1915). I 1919 begyndte han på et andet stort værk, "Herakles og Hydraen", et billede på kunstnerens kamp mod kritikken.
Tegner hentede ny styrke og inspiration i rejser til Grækenland, Italien, Spanien, den nære Orient, Nordafrika og Frankrig, hvor han havde vinterbolig og atelier i den sidste del af sit liv, og hvor anerkendelsen af hans værk var større end i hans hjemland.
Tegner lod i 1937-38, for egen regning, opføre et museum til hans værker.
|
|