SKØNVIRKESTILEN I DANMARK - ARKITEKTUR OG FORMGIVNING
Skønvirke er den danske parallel til jugendstil og art nouveau i forlængelse af Arts and Crafts Movement, karakteriseret ved en forsimplet ornamentering og brug af plante- og dyremotiver samt nationale træk, der arbejdede i alle materialer og teknikker. Stilen kan spores tilbage til perioden omkring 1890, men fik først sit navn i forbindelse med en udstilling på Kunstindustrimuseet i 1907, arrangeret af Selskabet for Kunsthaandværk og Selskabet for dekorativ Kunst.
Et hovedmonument for stilen er Københavns Rådhus, der blev bygget og indrettet med møbler og andet inventar af Martin Nyrop. Arkitekten Anton Rosen er med sine arbejder fra 1890erne og fra 1900-tallets første årti en af de mest originale og overbevisende repræsentanter for denne internationale stilstrømning.
Skønvirkestilens førende navn er Thorvald Bindesbøll. Bindesbøll var uddannet arkitekt og arbejdede med formgivning af keramik, grafiske mønstre og designs, sølvtøj, smykker og interiørs. Han kombinerede det klassiske, stringente objekt med florale, svungne, organiske mønstre og motiver. Han var nytænkende i sit udtryk og en af foregangsmændene indenfor den stilart man i dag benævner som skønvirke, art nouveau eller jugendstil.
Johan Rohde var et multitalent, der kastede sig over opgaver af meget forskellig karakter. Hans indsats indenfor sølvsmede- og møbelkunsten havde skelsættende betydning. Johan Rohdes første møbler daterer sig fra 1896-97, og han står som skønvirketidens betydeligste møbelkunstner.
Georg Jensen var Danmarks mest berømte juveler og sølvsmed. Han var oplært som guldsmed og skulptør før han tilbragte to formgivende år hos Mogens Ballin. I 1904 etablerede han sit eget værksted og siden fulgte et internationalt ry. Mogens Ballin grundlagde i 1899 sit værksted for metalkunst, der skabte bestik og smykker samt lamper, blækhuse og papirknive i tin og sølv, der fik afgørende betydning for skønvirkestilen i Danmark og som tillige vakte opsigt internationalt. Også Evald Nielsen blev markant i repræsentationen af skønvirke stilen og han etablerede sit værksted i 1907.
|
|