Mogens Ballin Født 1871 København; død 1914 Hellerup
Mogens Ballin grundlagde i 1899 sit værksted for metalkunst, der skabte bestik og smykker samt lamper, blækhuse og papirknive i tin og sølv, der fik afgørende betydning for skønvirkestilen i Danmark og som tillige vakte opsigt internationalt.
Som ung stiftede han tidligt bekendtskab med de franske impressionister og værker af Gauguin i Mette Gads lejlighed på Frederiksberg, hvor han modtog privatundervisning i fransk.
I 1889-92 arbejdede han i Frankrig, hvor han lærte bl.a. Paul Gauguin
at kende. I 1891 mødte han den hollandske maler Jan Verkade, som fik stor betydning for hans kunstneriske udvikling. De rejste sammen til Bretagne, hvor sluttede sig til kunstnergruppen Les Nabis og arbejdede sammen med bl.a. Paul Sérusier. Her malede han landskaber og synthetistiske nature-mortes.
I 1892 rejste han alene til Italien og konverterede til katolicismen og tog fornavnet Francesco. Han vendte tilbage til København samme år, hvor han især blev aktiv i digteren Johannes Jørgensens tidsskrift Taarnet, som blev et forum for symbolistiske og religiøse idealer. I årene 1899-1907 koncentrede han sig om kunsthåndværket på sit metalværksted sammen med bl.a. Siegfried Wagner. Ballin øvede stor indflydelse på dansk sølvsmedekunst: Georg Jensen, Erik Magnussen, Just Andersen, Kay Bojesen m.fl.
|
|