Pierre Alechinsky Født 1927 Bruxelles, Belgien
I 1949 slutter den unge belgiskfødte kunstner Pierre Alechinsky sig til CoBrA-bevægelsen (1948-1951) – akronymet for de tre byer Copenhague, Bruxelles, Amsterdam. Med sine kun toogtyve år er han Cobra-gruppens ”Benjamin”, men skaber, sin unge alder til trods, hurtigt sin egen plads i dette fællesskab blandt ældre og mere erfarne kunstnere. Næsten øjeblikkelig bliver han en væsentlig bestanddel af gruppens organisatoriske arbejde og er desuden aktiv i forbindelse med Cobra-tidsskriftet, hvor han gør brug af sine studier indenfor typografi og bogillustration. Optagelsen i Cobra bliver indledningen til en kort og hektisk årrække, hvor der ikke levnes megen tid til hans egen billedkunstneriske udtryk. Produktionen af grafiske arbejder, der på daværende tidspunkt udgjorde grundstammen i hans kunstneriske arbejde må en tid sættes i baggrunden. Et faktum som Alechinsky på ingen måde begræder, hverken dengang eller nu. Med vanlig selvironi glæder han sig i stedet over, at tiden ikke tillod ham at male dårlige billeder. Denne udtalelse skal ses i lyset af, at kunstneren først for alvor fandt sit eget udtryk efter Cobra-gruppens sammenbrud.
Af afgørende betydning for Alechinsky og udviklingen af hans karakteristiske billedsprog er ikke mindst Cobra-gruppens frontkæmper, den karismatiske Asger Jorn, som Alechinsky eksplicit anerkender som sin store inspirator og læremester. En relation, der ikke mindst ses udmøntet i Alechinskys produktion gennem forkærligheden for ”modifikationen”. Et begreb Jorn anvendte som betegnelse for hans genbrug og omfortolkning af de såkaldte trommesalsbilleder. Ældre billeder han kom i besiddelse af på loppemarkeder og hos marskandisere, og som blev bragt hjem til atelieret med det formål her at tilføje sine egne penselstrøg.
|
|