Edouard Manet Født 1832 Paris, Frankrig; død 1883 Paris
Edouard Manet er en af de første modernistiske malere, som brød med den akademiske tradition i Frankrig. Flere af hans værker som "Frokost i det grønne" og "Olympia" provokerede på grund af motiverne og maleteknikken. Manet betragtes som bindeleddet mellem realismen og impressionismen.
Han var elev hos maleren Thomas Couture i årene 1850-56 og foretog flere studierejser til Holland, Tyskland, Østrig og Italien, hvor han studerede de gamle mestre, bl.a. Rafael, Tizian, Velázques, Ribera, Frans Hals og Goya.
Manet malede i 1863 det kendte billede "Olympia", med en hvilende nøgen model som motiv. Billedet bygger på en lang tradition af store mestre: Giorgione "Venus" 1510, Tizian "Venus fra Urbino" 1538, Goya "Den nøgne Maja" 1800 og "Den påklædte Maja" 1803 samt Ingres "La Grande Odalisque" 1814. Samme år malede han det andet meget berømte billede "Frokost i det grønne", der er inspireret af Giorgiones maleri "Landlig koncert" og Tizians "Le Concert Champêtre". Billedet forestiller to velklædte mænd fra det bedre borgerskab på skovtur med to prostituerede, hvoraf den ene er nøgen. Det blev afvist af Salonen i 1863, men blev samme år udstillet på Salon des Refusés (de afvistes salon). Billedet blev modtaget med raseri af tidens publikum, det blev kaldt obskønt og hæsligt. Men det betød, at han blev trukket frem som en revolutionær maler og blev et forbillede for de yngre og kommende impressionistiske malere. Manet og "Frokost i det grønne" har i nyere tid inspireret forskellige store kunstnere, bl.a. Picasso.
Manet blev optaget i kredsen af unge impressionister og blev det åndelige midtpunkt i gruppen, der talte Monet, Renoir, Sisley, Bazille og Cézanne. Han undlod dog at udstille sammen med impressionisterne.
|
|