KunstOnlineButik.dk - Kunst, malerier, litografier mm.
Kunsthistorie 1940-1970

1300-1600    1600-1770    1770-1870    1870-1905    1905-1940    1940-1970    1970-2010


Ib Geertsen
Født 1919 København, Danmark; død København 2009

Ib Geertsen har siden sit engagement med Linien II, vedholdende været eksponent for den abstrakte modernisme og den konkrete kunst i Danmark. Hans abstrakte formsprog er primært af formel karakter. Det er baseret på konstruktivismens grundstrukturer og begrundet i modernismens krav om værkets autonomi. Linie, form, farve, flade og balance er de absolut afgørende elementer i Ib Geertsens mangeårige produktion, der således vidner om en konsekvent rendyrkelse af det formelle abstrakte udtryk

Hans mål har været at etablere nogle grundformer, der går på tværs af tid og sted. I midten af 1950erne havde Ib Geertsen således udviklet sine standardformer ud fra visuelle virkemidler som dråbeformen eller cirkelkvadratet, det forskudte kvadrat og den svagt hældende skæringslinie, der alle er blevet karakteristiske figurer i hans formsprog. Efterfølgende har kunstneren afsøgt sine standardformers kombinations- og variationsmuligheder i både det maleriske og det skulpturelle medie.

Funktionen af Ib Geertsens univers er af æstetisk karakter. Det konkrete og enkle formsprog, påtvinger en koncentration af sansningen omkring selve kunstværket med dets balance og harmoni. Det er den konstruktive tanke at det rene og klare formsprog kan præge samfundet, ændre bevidstheden og frisætte mennesket. Det er derfor også karakteristisk for Ib Geertsens arbejde, at farven har en ganske betydelig rolle som miljøskabende i det sociale rum og han har udført talrige udsmykninger af offentlige og institutionelle rum. Hans kunst er social og kan, ifølge ham selv, skabe viden, glæde og oplevelser. Kunsten er således med til at skabe hele mennesker. Den formelle abstrakte forenkling får en direkte social funktion når Ib Geertsen integrerer sine former og farver i hverdagen via bygninger, møbler, busser, kravle- og siddeskulpturer, en cykel og et armbåndsur.

Mobilerne bør ses som Ib Geertsens væsentligste bidrag til dansk kunst. Det er gennem mobilerne at han forener skulpturens og maleriets kategori i en sammenføring af flade og rum. Det var hans mål at frigøre skulpturen fra soklens bundethed. Den bevægelse som Ib Geertsen skaber illusorisk via farverne i sine malerier aktualiseres i de bevægelige skulpturer. Mangfoldigheden af mobiler i praktikeren Ib Geertsens produktion, vidner om en optagethed af balance og dynamik som overordnede kunstneriske temaer, hvor den skulpturelle kinetik formår at indtage rummet og aktivt inddrage beskueren.