Post Painterly Abstraction
I begyndelsen af 1950’erne, under indflydelse af de to abstrakte
ekspressionistiske malere Helen Frankenthaler og Barnett
Newmann samt af Josef Albers’ enkle og klare kvadratiske billeder,
blev denne nye maleriske retning skabt.
Fælles for disse amerikanske kunstnere er fornægtelsen af den
abstrakte ekspressionismes maleriske kvaliteter, som den
ekspressive og personlige penselskrift, som de erstattede med en
mere kølig og distancerende metode. Morris Louis hældte f. eks.
farven direkte ned på det vandret liggende lærred. Selve farven
var ikke bare på, men faktisk inde i lærredets væv, da han
anvendte et ubehandlet bomuldslærred, der opsugede farven. Det
fik maleren og beskueren til at opfatte billedet på en ny måde,
som et objekt.
Post Painterly Abstraction
At the beginning of the 50s influenced by the two abstract expressionist painters, Helen Frankenthaler and Barnett Newmann and also by Josef Albers' simple and clear square pictures this new school of painting was created.
Common to these American artists is the denial of the painterly qualities of the Abstract Expressionism like the expressive and personal handwriting with the brush which they replaced with a more cool and distancing method. For example Morris Louis poured the paint directly down onto the horizontally lying canvas. The paint itself was not just on it, but actually inside the structure of the canvas as he used an untreated cotton canvas absorbing the paint. The painter and the spectator were now sensing the picture in a new way, as an object.
|