NY MODERNISME INDENFOR DANSK ARKITEKTUR OG DESIGN
I årtiet efter krigen begyndte den danske velfærdsstat for alvor at sætte sit præg på samfundet. Der var i høj grad brug for arkitekterne til at tegne og bygge de nødvendige bygninger til samfundet. Der blev bl.a. bygget mange skoler, og en af de mest kendte er Munkegårdsskolen i Gentofte af Arne Jacobsen. Skolen blev et af de bedste eksempler på skolebyggeri i 1950erne. Byggeriet tog højde for tidens pædagogiske principper, så de blev en del af arkitekturen.
Den danske arkitekt Jørn Utzon var sammen med Arne Jacobsen periodens største arkitektbegavelse, også set i relation til en international målestok. Han er kendt verden over som manden bag Sydneys vartegn operahuset. Utzon er en arkitekt, hvis arbejde er gennemsyret af ideen om at skabe bygninger for og til mennesker og altså ikke som arkitektoniske monumenter. Så selvom operahuset i Sydney, parlamentsbygningen i Kuwait og kirken i Bagsværd i historisk lys har fået monumental karakter, har det hver gang været bygningens formål, der har været det primære for Utzon.
Arne Jacobsen blev efter Anden Verdenskrig især inspireret af minimalisterne Mies van der Rohe, Eliel Saarinen og Skidmore, Owing & Merrild. Denne påvirkning ses tydeligt i SAS Royal Hotel og Nationalbankens bygning. Begge regnes blandt Arne Jacobsens hovedværker.
Som designer hører Arne Jacobsen sammen med Finn Juhl, Poul Kjærholm, Nanna Ditzel og Verner Panton blandt generationens væsentligste og mest originale skikkelser indenfor dansk møbeldesign. Verner Panton boede og arbejdede i Schweiz fra midten af 1950erne, og hans designarbejder har derfor ingen danske karakteristika. Han var lydhør overfor internationale designbevægelser og nye syntetiske materialer.
|
|