KONKRET MALERKUNST OG SKULPTUR I DANMARK I 1950ERNE
Konkret kunst blev anvendt og defineret af den hollandske maler og kunstteoretiker Theo van Doesburg i forbindelse med dannelsen af kunstnergruppen Art Concret i 1929. Max Bill definerede konkret kunst som bestræbelsen på "at vise abstrakte tanker i en sanselig og håndgribelig form". Bevægelsen var påvirket af konstruktivisme der har rod i 1910ernes Rusland.
Efter Anden Verdenskrig blev Paris hovedcenter for den konkrete kunst.
Dansk modernisme delte sig i to forskellige kunstneriske retninger efter krigen: Cobra-kunstnerne malede fabulerende billeder i en spontan og intuitiv proces. Kunstnerne omkring sammenslutningen Linien II forsøgte derimod at udvikle et rationelt formsprog, der bygger på geometriske principper. Linien II blev oprettet i 1947 som en videreførelse af 1930ernes avantgarde-bevægelse Linien, der fulgte Bauhaus-kunstnerne Wassily Kandinsky og Paul Klees idéer om en konkret og konstruktivistisk kunst. Blandt Linien IIs mest fremtrædende medlemmer hører Gunnar Aagaard Andersen, Ib Geertsen, Richard Mortensen, Preben Hornung, Søren Georg Jensen, Richard Winther, Paul Gadegaard og Albert Mertz.
Sidst i 1940erne stiftede Richard Mortensen, Robert Jacobsen, Paul Gadegaard og Gunnar Aagaard Andersen bekendtskab med en række banebrydende geometrisk-abstrakte kunstnere som Victor Vasarely, Jean Dewasne og Alberto Magnelli i Galerie Denise René i Paris. Det fik afgørende betydning for udviklingen af Konkret kunst i Danmark. I 1949 afholdte Linien II under udstillingstitlen "Klar Form" i Den frie Udstillingsbygning den hidtil største opvisning af konkret, abstrakt billedsprog i Danmark. Bortset fra Richard Mortensen og Robert Jacobsen havde udstillingen udelukkende international deltagelse, bl.a. Kandinsky, Léger, Arp, Le Corbusier, Herbin, Calder, Vasarely, Magnelli og Dewasne.
|
|