POPKUNST I DANMARK I TRESSERNE
Noget af det, der er med til at karakterisere popkunsten, er dens ukonventionelle holdning til materialer. Således erstattedes traditionel oliemaling ofte af den hurtigere tørrende akrylfarve eller syntetiske lakfarver, og lærredet blev ofte udskiftet med den langt billigere masonit.
Per Kirkeby er den langt mest originale og interessante kunstner indenfor dansk popkunst i 1960erne. Kirkeby er også en af de første danske kunstnere, der tog popkunsten til sig. Hans værker fra 1960erne bærer ofte referencer til populærkulturen. Frem for at postulere kunstens ophøjethed pointerede han massekulturens indflydelse ved at inddrage forskellige billedklichéer og udklip fra modemagasiner, tegneserier og pornoblade. De udklippede figurer blev brugt direkte som skabeloner i maleriet. Kirkeby lader således reklamens- og modeindustriens verden, den underafkølede amerikanske livsstilsverden med dens konstruerede fantasier veksle mellem hinanden i bestandige positiv- og negativformer.
"Et romantisk billede" (1965) tilhørende SMK er et absolut hovedværk inden for Per Kirkebys produktion. Det monumentale værk består af fem fløje og måler 366 x 610 cm.
|
|